Een datastrategie is een visie van methodes en technieken waarop een bedrijf gegevens zal verzamelen, opslaan, beheren, delen en gebruiken. Het is een centraal, geïntegreerd document dat verwoordt hoe data de bedrijfsvoering en de algehele bedrijfsstrategie zal ondersteunen. Betrouwbare accurate en realtime stuurinformatie is tegenwoordig onontbeerlijk in iedere moderne organisatie.

Elk bedrijf verzamelt gegevens in verschillende vormen, een data strategie stelt een bedrijf in staat al die gegevens te beheren en te interpreteren. Het plaatst een bedrijf in een sterke positie om mogelijke uitdagingen op te lossen zoals:

  1. Trage en inefficiënte bedrijfsprocessen
  2. Gegevensbescherming, gegevensintegriteit en gegevenskwaliteitsproblemen die uw vermogen om gegevens te analyseren ondermijnen
  3. Gebrek aan diepgaand inzicht in kritieke onderdelen van het bedrijf (klanten, toeleveringsketen, concurrentielandschap, enz.) en de processen die hen laten functioneren
  4. Onduidelijkheid over de huidige bedrijfsbehoeften (een probleem dat descriptieve analyse kan helpen oplossen) en -doelstellingen (die voorspellende en prescriptieve analyse kan helpen identificeren)
  5. Inefficiënte verplaatsing van gegevens tussen verschillende delen van het bedrijf, of duplicatie van gegevens door meerdere bedrijfseenheden

Kortom, een bedrijf zonder datastrategie is slecht(er) gepositioneerd om efficiënt en winstgevend te opereren of om succesvol te groeien.

Contacts

Gaby Smit (NL)